Mindfulness: hulp of hype?

Aandachtstraining is geen haarlemmerolie
Door Elke van Riel

De meditatiemethode die een intensere beleving van de dingen, betere contacten, minder stress en bescherming tegen depressie belooft, is het spirituele centrum ontgroeid. Mindfulness maakt nu een opmars in de reguliere geestelijke gezondheidszorg. Is dat wel een zegen of eerder reden tot zorg? Het is geen wondermiddel en de therapietrouw valt tegen, waarschuwen critici. Maar voorvechters zien in aandachttraining wel degelijk hét middel om de depressieve, spiritueel ontwortelde mens weer in balans te brengen.

“Ik merkte deze week pas, dat ik bij alles wat ik doe eerst mijn schouders aanspan”, zegt een vrouw. Een man knikt: “Dat doe ik dus óók. En bij mij stokt dan ook nog m’n adem.” Het is een regenachtige vrijdagochtend eind juni. In een Haarlems yoga- en meditatiecentrum vindt de vierde bijeenkomst van een mindfulnesstraining plaats. “Heel goed”, reageert trainer Bart Poelman van Mindfulness Haarlem op de observaties. Je bewust worden van je automatische reactiepatronen is namelijk één van de doelen van de huiswerkopdrachten van de afgelopen week.

De deelnemers hebben hun ervaringen opgeschreven in een werkmap. Niet alleen deden ze dagelijks een serie yoga-oefeningen, of de bodyscan (waarbij je in gedachten het hele lichaam aandachtig ‘scant’), ze hebben ook stilgestaan bij hun reactie op negatieve gebeurtenissen. “We hebben geleerd om onprettige ervaringen weg te duwen. We proberen ze te negeren, zoeken afleiding, gaan erover piekeren, vluchten in drank of werk, eten ze weg, dagdromen, vermijden moeilijke dingen, relativeren ze etc. Maar eigenlijk zeg je daarmee ‘nee’ tegen een groot deel van je leven”, zegt Poelman. Aanwezig zijn bij je ervaringen, zonder ze te willen veranderen, zo luidt de opdracht voor komende week.

Dagelijks drie keer drie minuten hebben de deelnemers thuis stilgezeten, terwijl ze zich concentreerden op hun ademhaling, gedachten en gevoelens. “Daarmee creëer je wat ademruimte tussen jezelf en je reacties”, legt Poelman uit. “Als er iets negatiefs gebeurt, schieten we in de zogeheten vechtvluchtreactie. Op zich nuttig, maar vaak kunnen we de uitknop niet meer vinden. Veel mensen hebben last van chronische stress.” Poelman krijgt vaak mensen die zijn doorverwezen door hun huisarts of psycholoog.

Lees verder: Mindfulness

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Mindfulness en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s