Helpen met vragen en complimenten

Kortdurende oplossingsgerichte therapie
Sjef de Vries

Kortdurende oplossingsgerichte therapie (KOT) is meer dan een nieuwe methode. Het gaat uit van totaal nieuwe uitgangspunten over de opstelling van de hulpverlener. Series doordachte vragen – waaronder de ‘wondervraag’ – en complimenten laten de diënt zijn eigen kracht, zijn eigen mogelijkheden, zijn eigen competentie ontdekken. De opvatting van de hulpverlener over de situatie is daarbij onbelangrijk. KOT geeft verrassende en soms zelfs verbluffende resultaten, aldus Sjef de Vries.

Toen ik Steve de Shazer, een van de grondleggers van de ‘kortdurende oplossingsgerichte therapie’ (brief solution- focussed therapy) voor het eerst aan het werk zag, was ik verbijsterd. Hij gebruikte geen van de mij bekende interventies. Hij vroeg niet naar gevoelens, niet naar problemen, niet naar de oorzaken ervan, hij analyseerde ze niet, stelde geen diagnose, hij confronteerde niet. Wat hij wel deed was een ‘wondervraag’ stellen, hij vroeg naar eerdere, succesvolle handelingen, hij gaf veel waardering voor wat de cliënten gedaan hadden en gaf als huiswerk een eenvoudige observatieopdracht. Hij deed zeer weinig en toch ik kon er geen touw aan vast knopen. Tot mijn verbazing bleken de cliënten zich erg gezien en gesteund te voelen en waren ze vol moed en energie om hun problemen aan te pakken. Uit de vervolgsessie bleken die problemen ook werkelijk te veranderen. Had ik het niet met mijn eigen ogen gezien, dan was ik waarschijnlijk blijven steken in ongeloof. Wat mij het meest aansprak was de hoop en de kracht die bij mensen werd losgemaakt. Ik volgde een masterclass bij de grondleggers en ben sindsdien aan het onderzoeken hoe deze methodiek een plaats kan krijgen in het maatschappelijk werk.

Lees verder: Kortdurende oplossingsgerichte hulpverlening

Dit bericht werd geplaatst in Artikelen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

