Op weg naar het liefste ziekenhuis

Echte aandacht voor patiënten werkt efficiënter, zorgt voor een beter resultaat én geeft meer voldoening. Dat is de belangrijkste boodschap die de ruim 150 deelnemers donderdag 22 maart meekregen tijdens het symposium ‘Op weg naar het liefste ziekenhuis’, georganiseerd door het Tilburgse St. Elisabeth Ziekenhuis en zorgethici van de Universiteit Tilburg. De sprekers richtten zich op anders kijken, anders leren en anders doen.

Toen het St. Elisabeth Ziekenhuis ruim twee jaar geleden startte met het programma ‘Menslievende zorg’ en de ambitie uitsprak om het liefste ziekenhuis van Nederland te willen zijn, stuitte dat op zowel enthousiasme als cynisme en weerstand, vertelde Marcel Visser van de Raad van Bestuur. Inmiddels is, getuige de opkomst en aandacht voor dit thema, ‘lief’ in vrijwel elke zorgorganisatie een ‘hot item’. Het is ook iets waar patiënten grote behoefte aan hebben, zo bleek uit het verhaal van Walter Stolz, schrijver van het boek ‘Gevangen in de zorgketen’, over zijn ervaringen tijdens de ziekte van zijn vrouw: “Door marktwerking en bureaucratisering komen aandacht en zorgvuldigheid in de knel”.

Lees verder

Zie ook: Website Lief Ziekenhuis

Hoogleraar Andries Baart: “Stem de zorg af op waar de patiënt mee worstelt”

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uit de Media en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s