In contact met suïcidale mensen

Diagnostisch onderzoek en begrip voor behoeften
Jos de Keijser & Jan Mokkenstorm

Als een patiënt suïcidaal is, kan dit de hulpverlener het gevoel geven tussen twee vuren te staan. Enerzijds wil je de patiënt begrijpen en met hem meevoelen, anderzijds wil je niet dat hij probeert zichzelf te doden. Hoe kun je hiertussen laveren en toch de patiënt recht doen? Goed contact tussen patiënt en hulpverlener faciliteert de anamnese, verdiept het psychiatrisch onderzoek en vormt de motor van de therapeutische werkrelatie. Dit geldt voor alle vormen van psychologische en psychiatrische hulp, maar bij uitstek bij suïcidaliteit. De mogelijkheid van contact en de kwaliteit daarvan kan letterlijk het verschil tussen leven en dood betekenen. Het biedt snel en direct perspectief, hoop en verlichting van lijden, als het goed is.

Het is opmerkelijk dat contact tussen patiënt en hulpverlener zo weinig aan de orde komt in de handboeken, onderzoeksliteratuur en richtlijnen over behandeling en preventie van suïcidaliteit. De richtlijn van de apa (2003) besteedt eerst twintig bladzijdes aan risicotaxatie en vervolgens welgeteld één aan het contact. Eenzelfde verhouding is terug te vinden in het prestigieuze Oxford textbook of suicidology and suicide prevention (Wasserman & Wasserman, 2009). Wat hier over het contact beschreven wordt, heeft betrekking op de ‘beoordeling’ van suïcidaliteit en de ‘taxatie van risico’s’.

Het weerspiegelt een standaard van werken die suïcide wil voorkomen door beheersing van risico’s. Deze standaard heeft vanzelfsprekend invloed op de professionele houding, bepaalt de richting van het gesprek, en focust in die zin het contact met de patiënt.

In dit artikel plaatsen wij vraagtekens bij de heersende oriëntatie op risico’s en willen we enig tegenwicht geven met een benadering die behoefte georiënteerd is…..

Lees verder*

* Omdat het artikel afkomstig is uit de beveiligde databanken van de HvA, staat het artikel op Intranet.
Inloggen met je eigen gebruikersnaam en wachtwoord.
Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Artikelen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s