Hé Plato, jij ook op Facebook?

Wat zou Socrates van de smartphone hebben gevonden? Zou hij, als hij nu had geleefd, ook meteen naar Wikipedia zijn gegaan als hij iets niet wist? In zijn boek ‘Socrates Reloaded’ laat Frank Buytendijk (43), directeur marketing van softwarebedrijf Be Informed, denkers uit het verleden opdraven om hun licht te werpen op actuele ontwikkelingen in de wereld van de informatica.

Filosofie is een late liefde, vertelt Buytendijk. “Tijdens mijn studie bedrijfskundige informatica begin jaren negentig ging het nooit over ethiek of lastige waarom-vragen. Nooit. Het ging om carrière maken en geld verdienen. Bedrijven werden gezien als amoreel, ethiek deed niet ter zake. Iedereen leek toen wel een ‘material girl’, zoals Madonna zong. Maar ik kwam er gaandeweg achter dat er ook een maatschappelijke kant aan ondernemen zit. Je moet je als IT-manager de vraag stellen: is wat ik doe wel goed voor iedereen? Daarmee beland je bij ethiek en filosofie. Toen ik dat ontdekte, ging er een wereld voor me open.”

Grijnzend: “Ik ben natuurlijk een amateur. Gelukkig zijn de meeste filosofen die ik bespreek al eeuwen dood. Ik verwacht geen vervelende brieven van de erven Socrates.”

Dan kunnen we hem dus gerust ten tonele voeren. Zou Socrates een iPad hebben gehad als hij nu leefde?

“Zeker weten. Hij deed niet anders dan skypen, twitteren en whatsappen, alleen dan niet via zijn mobiel, maar via spontane gesprekjes op straat in Athene. Hij zou in die sociale media tegelijk een gevaar zien. Twitteren leidt al snel tot een enorme golf van reacties, die losgezongen zijn van de werkelijkheid. Het geeft maatschappelijke ruis. Zijn leerling Plato zou sowieso kritisch zijn over de rol die computers in ons leven spelen. Hij zou die zien in het licht van zijn verhaal over de grot. Mensen die op hun scherm berichtjes tikken, langs de statusupdates van hun vrienden scrollen, of van hyperlink naar hyperlink surfen, houden zich bezig met schaduwen op de muur, terwijl de werkelijkheid zich achter hun rug afspeelt.”

Lees verder

Dit bericht werd geplaatst in Uit de Media. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

