Op de grens van het denken. De filosofie van het onuitsprekelijke

Jan Bor / Uit Hoofdstuk 2. In de vraag zelf ligt het antwoord

op de grens van het denken

Laat ik de autobiografische draad weer oppakken en me daarbij concentreren op mijn uiteenzetting met het zenboeddhisme. Achteraf moet ik trouwens vaststellen dat er een merkwaardig soort ritme zit in mijn ontmoetingen met het Oosten en het proces dat daardoor op gang is gebracht: een tienjarenritme. Want zo rond mijn twintigste lees ik een tekst die een vraag bij me wakker roept die me vervolgens niet meer zal loslaten. Om deze op te lossen (maar dat besef ik dan nog nauwelijks) zit ik op het moment dat ik dertig wordt in de trein richting Japan. Vervolgens praktiseer ik een kleine tien jaar het zenboeddhisme onder leiding van een heuse meester in Londen; maar dan houd ik het op mijn veertigste voor gezien. Weer tien jaar later begrijp ik waarom deze beslissing op dat moment de best denkbare was, evenals het een decennium daarvoor de beste beslissing was om met zen te beginnen.

Rond deze vier momenten meandert mijn verhaal. Dat is dan geen verhandeling over de traditionele zen, zoals ik deze in Kyoto en Londen heb leren kennen. Als ‘dissident’ vertel ik welke plaats deze heeft ingenomen in mijn eigen filosofische zoektocht. En waar bestaat die zoektocht in? Misschien wel vooral in het stellen, vergeten, terugvinden, herformuleren en doorgronden van die aanvankelijke vraag. Maar, daarom is het een filosofische reis, ook in het zoeken naar een taal voor wat ik onderweg heb gevonden. Dat heeft al snel geleid tot een diep conflict met de zenbeoefening, aangezien het daarin juist gaat om een loslaten van de taal, een doorbreken van de taalbarrière. Over deze tweestrijd en het ‘antwoordloze waarom’ waarop ik desondanks een antwoord heb gezocht (en nog steeds aan het zoeken ben) gaat dit verslag.

Lees verder: In-de-vraag-zelf-ligt-het-antwoord

Dit bericht werd geplaatst in Boekentips, Zingeving. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

