Verslaving en Boeddhisme

Hoe verslavingsvrij ben jij? Wellicht rook je niet en drink je niet, maar hoeveel tijd zit jij per dag achter facebook of twitter? Volgens de deskundigen moeten we ons gaan voorbereiden op een golf van twitterjunks. Verslaving lijkt hand te gaan met onze cultuur van consumptie en vermaak, denkt Marten Gruppen. Biedt het boeddhisme een uitweg?

Vroeger zat ik veel achter de televisie ter ‘ontspanning’. Maar eigenlijk was het meer om te ontsnappen aan mijn saaie leven. Dit lukte me soms zo goed dat ik mijn moeder niet eens thuis had horen komen. Dat terwijl ik haar wel in mijn zombie toestand op een of andere manier wel gedag had gezegd. Mijn tv-consumptie had ongemerkt veel te grote proporties aangenomen.

Wanneer is een bepaalde gewoonte eigenlijk een verslaving? Er zijn verschillende verschijningsvormen, maar ze beginnen vaak hetzelfde: vluchten voor de pijnlijke realiteit. Eckhart Tolle schrijft hierover in zijn boek De kracht van het Nu:

“Elke verslaving komt voort uit de onbewuste weigering je eigen pijn onder ogen te zien en te boven te komen. Elke verslaving begint met pijn en eindigt ermee.”

Lijden
In de tweede nobele waarheid beschrijft Boeddha het ontstaan van lijden. De bron ligt in onwetendheid in relatie tot onze verlangens. Simpel gezegd is lijden weerstand tegen de ongewenste realiteit. Stel bijvoorbeeld dat mijn computer vastloopt, ik vervolgens boos word en dit afreageer op het toetsenbord. Mijn verlangen naar snelheid maakt dat ik de realiteit van het vastlopen niet aanvaard. Jammer genoeg is mijn gehamer op het toetsenbord net zo effectief als voetbaltips naar een TV schreeuwen. Het hebben van die weerstand heeft op deze manier heeft geen enkele zin.

Lees verder

Dit bericht werd geplaatst in Boeddhisme. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

