Groepsmaatschappelijk werk

Plaatsbepaling, innovatie en implementatie – een methodisch proces
Wim Goossens

Dit artikel gaat over groepswerk in het maatschappelijk werk. Ik gebruik daarbij de naam ‘groepsmaatschappelijk werk’ voor alle vormen van groepswerk die in het kader van een instelling voor maatschappelijk werk worden georganiseerd. Ik zal bijzondere aandacht besteden aan innovatie van het maatschappelijk werk door de methodiek groepswerk. Ook ga ik in op de implementatie van groepswerk, dat wil zeggen op wat er allemaal komt kijken bij het invoeren van groepswerk. Ik kijk daarbij naar twee sporen: het spoor van methodiekontwikkeling en het spoor van organisatieontwikkeling. Vooral dit tweede spoor krijgt meestal te weinig aandacht bij de implementatie van het groepswerk. Ten slotte besteed ik aandacht aan de groepsdynamische processen die ontstaan wanneer een instelling groepsmaatschappelijk werk gaat invoeren of innoveren.

Aanleiding voor het artikel
De laatste jaren ben ik op diverse wijzen betrokken geweest bij projecten en consultaties waarbij de invoering van het groepsmaatschappelijk werk in een instellingskader centraal stond. In al de contacten daaromtrent is mij duidelijk geworden dat het invoeren en toepassen van het groepsmaatschappelijk werk een complex gegeven is, waarbij meer factoren een rol spelen dan alleen de motivatiegraad en deskundigheid van de groepswerkers. Een gebrek aan discussie over het eigene van het groepsmaatschappelijk werk, veelvuldige vergelijkingen met andere methodieken, bewegingen in de teamverhoudingen, een geringe mate van ondersteuning door het beleid, weinig efficiënte verwijzings- en wervingsprocedures, geen afbakening van of samenwerking met andere vormen van groepswerk in de regio maken het aanbod van groepsmaatschappelijk werk vaak tot een ad-hocgebeuren. In elk geval bleek het vaak complexer te zijn om van groepsmaatschappelijk werk een structureel hulpaanbod te maken dan van een van de andere methoden van het maatschappelijk werk. Dergelijke ervaringen kwam ik ook tegen tijdens mijn lessen als docent aan studenten maatschappelijk werk van de Hogeschool Zuyd, faculteit Gedrag en Maatschappij te Sittard. Vaak bleek er in het werkveld én bij studenten behoefte te zijn om de invoering en voortgang van het groepsmaatschappelijk werk methodisch en procesmatig aan te sturen, wilde het niet vervallen tot hobbyisme van enkele – vaak gemotiveerde en deskundige – groepswerkers. Vooral de vraag naar een kader voor analyse, aansturing en evaluatie is mij regelmatig gesteld.

Lees verder

Dit bericht werd geplaatst in Artikelen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

