Levensbeschouwing op school maakt leerlingen betere burgers

Scholen moeten leerlingen uitdagen een brede identiteit te ontwikkelen, meent algemeen en godsdienstpedagoog Siebren Miedema. Een uitstekende manier om dat te bewerkstelligen is het duale stelsel van openbaar en bijzonder onderwijs overboord te gooien: “Laat iedere school een levensbeschouwelijke visie uitdragen.”

Door: Cecile Hendriks

Het duale stelsel van openbaar en bijzonder onderwijs is een dinosaurus; het systeem is moeilijk weg te werken maar het zal moeten wijken volgens Miedema (63). “Die dualiteit is achterhaald”, zegt hij. “We leven in een pluriforme maatschappij. Leerlingen moeten de kennis meekrijgen en de ervaringen opdoen om daarmee om te gaan.” Zijn oplossing: alle scholen moeten een levensbeschouwelijke visie ontwikkelen en hun leerlingen hiermee vormen.

Vanaf 1985 zijn alle scholen verplicht om geestelijke stromingen aan te bieden. “Veel openbare scholen houden zich aan de verplichte kennisoverdracht, maar zeggen ‘geloofsonderwijs dat moeten de ouders thuis maar geven of ze moeten de kinderen naar een bijzondere school laten gaan’.” De emeritus hoogleraar aan de VU pleit voor actieve levensbeschouwelijke persoonsvorming en verzet zich tegen louter kennisoverdracht van levensbeschouwingen: “Als op een openbare school iedereen welkom is, ongeacht religie, sekse of culturele achtergrond, dan moet je daar ook iets mee doen. Ieder mens heeft een visie op het leven. Als je je daar niet actief mee bezighoudt dan ben je pedagogisch inadequaat bezig.”

Lees verder

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uit de Media, Zingeving. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s