Freek de Jonge: ‘Het is gebeurd met de media’

De babylonische spraakverwarring, het oorverdovende gekakel in het kippenhok van de sociale media, was nog nooit zo groot. Zonder doel, zonder ideologie, zonder verlangen naar schoonheid, schrijft Freek de Jonge.

Een interview is een toneelstukje voor meestal twee personen waarbij een ondervrager iets te weten wil komen over het doen of laten en de beweegredenen van de ondervraagde. Een goede interviewer is een verleider die zijn opponent in een positie manoeuvreert waarin deze zich op zijn gemak voelt en het als een daad van welvoeglijkheid beschouwt het de vragensteller naar de zin te maken met allerlei onthullingen en sappige details, of diepe inzichten in heikele kwesties.

Ik ben in mijn leven zo’n duizend keer geïnterviewd. Onder anderen door Bibeb, Ischa Meijer, Matthijs van Nieuwkerk en Antoinette Scheulderman. Het confronterende interview was aanvankelijk niet aan de orde, tenminste niet met mij als slachtoffer. Ik was immers vaak de vriend van de harde interviewer. En we spanden samen tegen de wereld. De meeste vragen bestonden uit voorzetjes en opzetjes die door ons ingekopt of afgemaakt werden. Díe deugde niet. Dát deugde niet. Díe kon er helemaal niets van. Dát was niet om aan te zien.

Lees verder

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uit de Media. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s