Wat is dat, respect?

Peter Henk Steenhuis / Volkskrant

Waarom snappen we elkaar niet bij de roep om respect? Wat bedoelt ‘de straat’ ermee, en de dokter? Peter Henk Steenhuis legt de verwarrende oorsprongen bloot.

In de pauze van de Champions League wedstrijden, als iedereen naar de wc gaat, een biertje uit de koelkast haalt en een zak chips opentrekt, wisselt voetballer Clarence Seedorf zijn shirtje met de kale, voormalige topscheidsrechter Pierluigi Collina. Daarna trekken nog tien mannen lachend hun shirt uit en dat van een ander aan. Aan het einde van het reclamespotje komt één woord in beeld: Respect. Met een hoofdletter.

Volgens Seedorf is het wisselen van een shirt met een tegenstander een manier om respect te tonen. De reclame moedigt ons allemaal aan om symbolisch ons shirt te ruilen. “Ik heb deze onderwerpen tijdens mijn carrière altijd op een positieve manier onder de aandacht van het publiek proberen te brengen”, zei Seedorf bij de lancering van het spotje. “Ik denk dat respect exact het juiste woord is dat we nodig hebben – voetbal kan een instrument zijn om problemen aan te pakken.”

Tijdens het Europees Kampioenschap voetbal 2012 is de campagne gestart, en nóg wisselt Seedorf met verve zijn shirtjes. Vreemd genoeg heb ik nog niemand over de campagne gehoord, terwijl het spotje toch op prime time wordt uitgezonden en ‘respect’ een veelgehoorde term is, die al langer een belangrijke, maar onduidelijke rol in onze maatschappij speelt.

Lees verder

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uit de Media. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s