Vlees noch vis

Youp van ’t Hek

Vijftig miljoen kilo! Hoeveel? Vijftig miljoen kilo. Zoveel rundvlees moet er worden teruggeroepen omdat er wat paarden in verwerkt zouden kunnen zijn. Het is niet geheel zeker, maar de kans is groot. Heel groot zelfs. Persoonlijk vrees ik dat het veel en veel erger is. Ik ben niet verbaasd als ik binnenkort hoor dat er dagelijks halve ponyparken, kinderboerderijen, dierentuinen, dolfinariums en asielzoekerscentra door mijn smeuïge filet américain zijn gemalen. En dat alle keurslagers dat al decennialang weten. Net als de top van Albert Heijn, Jumbo en C1000.

Voor mij voorlopig geen vlees meer. Vis dan? Is er nog vis? De oceanen worden door gigantische kotters massaal leeggezogen en de laatste fokvis uit de kwekerijen staat stijf van de antibiotica en andere smerige medicamenten. Wel eens gezien hoe rivierkreeftjes worden schoongespoeld? Die ondergaan een chemokuur met een soort allesreiniger.

Wat kunnen we dan nog wel eten? Groente? Wat voor groente? Van die met enge kunstmest vergiftigde kasplantjes? Of eten we liever genetisch gemanipuleerde asperges? Kortom: vlees noch vis noch groente dus. Vanille-ijs dan? Wel eens aan een Magnum gelikt? Dan bef je een bever! Je hoeft het woord bevergeil maar een keer te googelen en je hebt voor de rest van je leven gegeten en gedronken. En bij de opwindende geur van de parfum van je vrouw moet je voortaan ook even drie keer nadenken. Stinkdier.

Somber makende informatie? Ja, maar ik weiger om net als een groot deel van mijn generatie te verdwijnen in de bodemloze put van een depressie. Las dat steeds meer vijftigers vroeg dement achter de beslagen ramen van een verzorgingshuis zitten te wachten op bezoek dat geen trek meer in hen heeft. Voor mij ook geen prozac of andere chemische vrolijkmakers om het leven draaglijk te maken. Laat staan een psych die mij tegen betaling wel snapt. Maar als ik lees dat er vijftig miljoen kilo vlees vernietigd moet worden omdat er waarschijnlijk smerig mee gesjoemeld is, dan ben ik toch een paar minuten somber.

Gelukkig word ik snel weer opgevrolijkt door het feit dat Jan Bennink, die bij de verkoop van Chocomel aan Danoontje vijfenzeventig miljoen euro opstreek, er weer tien miljoen bij heeft gekregen omdat hij Douwe Egberts verpatst heeft aan wat Duitsers. Zo blij dat Jan de zomer weer door kan. Hoop wel dat hij het geld op de goede bank zet. Je saldo kan zomaar opgeslurpt worden door een stel cyberpubers. Wat ik wel weer geestig zou vinden.

En ik ben blij dat mijn favoriete voetballer Rafael van der Vaart niet meer alleen is. Hij heeft het weer gezellig met de ex van een collegaatje. Ook de voormalige barbie van Raf is weer gelukkig. Met een miljonair. Op de kop getikt in Parijs. Is dit nieuws voor NRC Handelsblad? Ja! Ik vind dat wij als kwaliteitskrant niet kunnen achterblijven bij het NOS Journaal, het radioprogramma Met het oog op morgen en de Volkskrant. De roddelbladen kunnen worden opgeheven nu deze media zich probleemloos bezighouden met de scheiding van de eeuw.

Vijftig miljoen kilo rundvlees moet worden vernietigd. Het haalt amper de voorpagina’s. Daarop is men te druk met de troonswissel tussen een poppenkastmama en haar sprookjeszoon met zijn flamboyante vrouw. Ik vrees dat in de drie feestelijke dagen waarop deze wissel gevierd gaat worden die vijftig miljoen kilo koe, paard en cavia alsnog als kipsateetjes op straat verkocht gaan worden.

Gister had ik een prettige droom: Annechien Steenhuizen presenteerde voor het eerst het achtuurjournaal en koos spontaan voor een Noord-Koreaanse aanpak. Ze blafte, schreeuwde en krijste het nieuws ons land in. Precies zoals de nieuwslezers het daar doen.

„Vijftig miljoen kilo”, bulderde ze tegen het volk dat geheel in het oranje voor hun televisies zat, „vijftig miljoen kilo, stelletje debielen met jullie oranje klompen, molentjes, cowboyhoeden en derderangs bedankliedjes voor jullie koningin! Vijftig miljoen kilo vleesafval dat door maffiosi door jullie heesgekweelde strotjes wordt geduwd. Verdoofde lamzakken!”

En wat deed het volk? Dat zette de tv uit.

Bron: NRC

Dit bericht werd geplaatst in Columns. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

