De Zwarte Kant van Sociale Media

Alarmbellen, analyse en de way-out

In alle opzichten is 2012 het jaar van sociale media. Dat was op voorhand al duidelijk, al was het maar, omdat Facebook naar de beurs gaat. Bij een verwachte kapitalisatie van om en nabij 100 miljard wordt Facebook de digitale fastfood-pendant van de McDonald’s-keten. Beide ondernemingen zijn even groot en kenmerken zich door dezelfde snack-cultuur: massaal, toegankelijk, snel en veel. Facebook, Twitter, LinkedIn, Tumblr, Flickr, YouTube, Google+ en nog zoveel meer sociale media absorberen alle aandacht, ze vormen onze belevingswereld en ze bevatten meer dan voldoende kennis en informatie om er doorlopend een dagtaak aan te
hebben.

Daar is ze dan in volle glorie: de echte Nieuwe Economie, waarin de Attention, Experience en Knowledge Economy samenkomen. Twaalf jaar na dato in het crisisjaar 2012. Maar met alle divertimento en het continue delen van bagatellen moeten eigenlijk nu in eerste instantie gewoon de handen uit de mouwen: economisch en sociaal-maatschappelijk. Volgens Christine Lagarde, de chef van het IMF, staan we momenteel met één been in een nieuwe Grote Depressie. Dan komen infobesitas, informatieverslaving, telkens worden afgeleid, contraproductiviteit, Facebook- en Retweet-depressies dus heel erg ongelegen.

Problemen met media zijn van alle tijden maar de huidige “sociale” intensiteit loopt echt de spuigaten uit. Recent onderzoek van Forrester Research toont aan, dat de adoptie van sociale media veelal ruim boven de 80 procent ligt tot aan vrijwel totale dekking in de Chinese stedelijke gebieden. De makkelijke toegang via met name smartphones maakt, dat het tijdsbeslag onevenredig groot is. Veel kwantitatief onderzoek heeft dit de afgelopen jaren duidelijk gemaakt.

Vanwege al deze zaken bij elkaar is dit trendrapport De zwarte kant van sociale media 2012 daarom nadrukkelijk kwalitatief van aard. De auteurs roepen op tot bezinning, presenteren de redenen daarvoor en bieden een way-out. Voor individuen en organisaties. Sociale media zijn realiteit en door alle intensiteit krijgen de negatieve kanten als we niet oppassen de overhand. “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away,” zoals Science Fictionauteur Philip K. Dick ooit zo mooi zei, en dat geldt zeker voor de zwarte kant van sociale media. In 2012 zullen bijvoorbeeld ook cybercrime en virusaanvallen via sociale media en mobiele devices hand over hand toenemen.

Lees Rapport: De-zwarte-kant-van-sociale-media-2012

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Rapport. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s