Mindfulness bij het aanpakken van studie-uitstelgedrag in het Hoger Onderwijs

Essay in het kader van Mindfulness / Opleiding Han Fortman Centrum
Auteur: Marjan Ossebaard [17 april 2011]

Uitstelgedrag is het steeds weer, ondanks goede voornemens, uitstellen van het uitvoeren van bepaalde taken,
waardoor beoogde doelen niet binnen een gestelde tijd worden bereikt (Milgram, 1991; Senecal, 1995). Studieuitstelgedrag is het uitstellen van studietaken, zoals leren voor een tentamen. Studie-uitstelgedrag is een wijdverbreid probleem in het Hoger Onderwijs; ca. 40% van de studenten stelt het schrijven van een paper uit, en 60% het bijhouden van wekelijkse studieopdrachten (Onwuegbuzie, 2000). Het leidt tot sub-optimale academische prestaties, zoals lage tentamencijfers (Steel, 2000; Wesley, 1994) en een verhoogd risico op studie- en cursusuitval (Wesley, 1994). Binnen diverse Universiteiten en Hogescholen in Nederland en ook daarbuiten, worden daarom cursussen aangeboden voor studenten die last hebben van studie-uitstelgedrag. In deze cursussen –vaak ‘Zelfmanagement’ genoemd- gebruikt men veelal interventies uit de cognitieve
gedragstherapie (CGT) om studenten aan de slag te helpen (Schouwenburg, 2004). Momenteel wordt aan de universiteiten van Leiden en Rotterdam gewerkt met een nieuwe benadering daarbij: mindfulness.

Mindfulness, ofwel ‘opmerkzaamheid’, kan kort omschreven worden als het doelgericht en zonder oordeel aandacht geven aan wat zich van moment-tot-moment aandient (Kabatt-Zinn, 2009). Vanuit mijn eigen ervaring met het werken met studenten met studie-uitstelgedrag heb ik gemerkt dat mindfulness ingezet kan worden in een zelfmanagement training, en mogelijk het effect ervan kan versterken.

In dit essay staat daarom de stelling centraal dat mindfulness een positieve bijdrage kan leveren aan de effectiviteit van een op cognitieve gedragstherapie gebaseerde aanpak van studie-uitstelgedrag in de academische setting. Om dit te toetsen beschrijf ik allereerst relevante kenmerken van studie-uitstelgedrag, en verklarende theorie over het verschijnsel. Daarna ga ik kort in op de op CGT gebaseerde cursussen, en op de beperkingen ervan, die ikzelf als trainer heb ervaren. Daarna vertel ik wat mindfulness inhoudt, en wat er mee bereikt kan worden en waarom dit de effectiviteit van een op CGT gebaseerde cursus kan versterken.

Lees verder

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Mindfulness. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s