Portretten van geluk: deel #1 Ali

Mariëlle Wiemer portretteert mensen die ze tijdens haar reizen ontmoet. Ze vraagt aan hen of ze gelukkig zijn. Deze eenvoudige vraag levert ontroerende, verrassende en soms ook gecompliceerde antwoorden op.

In de gesprekken zoekt Mariëlle niet naar één antwoord, maar naar de manier waarop mensen dénken over geluk. Op die manier hoopt ze dat de lezer als het ware zélf in gesprek gaat met de geportretteerde en gedachtes uitwisselt zonder ontmoeting. Leidt deze onzichtbare dialoog tot meer inzicht?

Naam: Ali
Leeftijd: 28
Geboren in: Jordanië
Woont in: Jordanië

Ben je gelukkig?

“Ja, maar voor mij is het moeilijk om mijn gevoelens te omschrijven. Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik erover praat. Van binnen voel ik dat ik gelukkig ben, maar het is moeilijk om m’n gevoelens onder woorden te brengen, maar ik zal het proberen.”

“Ik ben gelukkig om drie redenen. Ten eerste, omdat ik moslim ben. Ik geloof in mijn religie en dit geloof geeft me een gelukkig gevoel. Als ik de Koran lees, ontstaat er een gevoel van geluk vanuit mijn hart.”

“De Islam betekent geluk voor mij, omdat het me leert op welke manier ik mijn leven het gelukkigst kan leven. Elke keer als ik iets nieuws lees, ervaar ik geluk. The Koran leert me wat de voordelen zijn om met compassie te leven. Als je bijvoorbeeld iemand ziet lijden, moet je diegene helpen. Als je op de een of andere manier niet in staat bent om te helpen dan leert de Islam mij hoe ik vanuit mijn hart met compassie kan meeleven. Leven met compassie geeft me een goed gevoel.”

Lees verder

Dit bericht werd geplaatst in Zingeving. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

