Grenzen stellen

Kleuterjuf Inez van Goor schrijft in BoeddhaMagazine 73 over een omstreden onderwerp: namelijk het stellen van grenzen. ‘Meng ik mij in een discussie hierover met ouders of met collega’s op school, dan heb ik altijd het gevoel me in een wespennest te bevinden. Pleit ik voor een strenger optreden, dan kan ik een prik verwachten van hen die een vrijere opvoeding doorstaan. Verdedig ik een lossere aanpak, dan zoemen ze boos in mijn orden dat het kind juist duidelijke grenzen nodig heeft waar vooral niet van afgeweken mag worden.’

In dit artikel: een aantal oefeningen die je kunnen helpen bij het stellen van grenzen.

Grenzen stellen zonder dat dit ten koste gaat van een warme sfeer is gelegen aan ons vermogen mededogen en empathie te ontwikkelen. De meditatie van mededogen van de Dalai Lama en de oefeningen in mededogen van Charlotte Kasl helpen je hierbij.

Meditatie van mededogen (duur: ongeveer vijf minuten)

Ga in meditatiehouding zitten en sluit je ogen. Om mededogen te ontwikkelen erken je eerst dat je niet wilt lijden en dat je het recht hebt gelukkig te zijn. Je kunt dit door je eigen ervaring bevestigen of bekrachtigen. Vervolgens erken je dat andere mensen, net als jij, niet willen lijden en eveneens recht hebben op geluk. Dit wordt je uitgangspunt bij het opwekken van mededogen.

Stel jezelf nu een persoon voor die hevig lijdt, iemand die pijn heeft of zich in een bijzonder erbarmelijke situatie bevindt. Beschouw het lijden van dat individu in de eerste drie minuten van de meditatie op een meer analytische wijze – denk na over het intense leed en de onfortuinlijk toestand waarin het leven van die persoon verkeert.

Nadat je een paar minuten het lijden van de persoon in gedachten hebt genomen, probeer je het op jezelf te betrekken waarbij je denkt: dat individu kan dezelfde mate van pijn, vreugde, geluk en lijden voelen als ik. Probeer dan je natuurlijke reactie daarop naar boven te laten komen – een natuurlijk gevoel van mededogen jegens die persoon. Probeer tot een conclusie te komen: bedenk hoe graag je zou willen dat die persoon bevrijd zou zijn van dat lijden. En neem je voor dat je die persoon helpt om van zijn of haar lijden af te komen. Richt je geest ten slotte alleen nog maar op zo’n soort conclusie of voornemen.

Probeer in de laatste paar minuten van de meditatie je geest gewoon in een mededogende of liefhebbende toestand te brengen.

Bron: Dalai Lama & Howard Cutler (De Kunst van het Geluk, 2009)

Oefeningen in empathie

1. Verplaats je in het kind. Als je van streek bent door het gedrag van het kind vraag je dan af: waarom zou ik .. (bv op de grond gaan liggen schreeuwen)? Herinner je een situatie waarin je hetzelfde of iets vergelijkbaars hebt gedaan.

2. Benoem wat je ziet (bv O, ik zie dat je overstuur bent) en vraag of het kind erover wil praten. Zo niet, wacht dan tot het kind open staat voor een gesprek.

3. Probeer het probleem boven tafel te krijgen. Stel open vragen (bijv Wat gebeurde er dat je zo overstuur raakte? Hoe was dat voor jou?)

4. Na te hebben geluisterd, maak je een eenvoudige empathische opmerking waaruit blijkt dat je het kind begrijpt (bv Ik begrijp het)

5. Help het kind oplossingen te vinden. Vraag: Heb je erover nagedacht wat je eraan zou kunnen doen? Wat voor soort hulp zou je nodig hebben/ Wie kan je daarbij helpen? Hiermee zeg je tegen het kind dat je vertrouwen hebt in zijn probleemoplossend vermogen.

6. Als het kind vastloopt kan je zeggen: Ik heb wel een paar ideeën. Wil je ze horen? Als het ‘ja’ zegt, zeg dan wat je denkt. Als het ‘ja maar’ zegt, wees dan terughoudend.

7. Als laatste redmiddel kun je raad geven. Doe dit nooit meteen, maar pas nadat voorgaande stappen zijn gezet. Soms heeft het kind dan al zelf een oplossing bedacht. Wees, in het geval je raad geeft, duidelijk en eerlijk. Gebruik geen zinnen met ‘je zou moeten’ erin, maar zeg bijvoorbeeld: ‘Volgens mij zou dit kunnen werken..’

Bron: Charlotte Kasl (Als de Boeddha kinderen had, 2012)

Uit: Boeddha Magazine

Dit bericht werd geplaatst in Mindfulness, Zingeving. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

