Hakbijl

Youp van ’t Hek

Het is toch grappig dat die hoogleraar antropologie Mart Bax jarenlang heeft kunnen rondsjouwen op de VU en dat het allemaal niks uitmaakt? Hij heeft zoveel uit zijn duim gezogen dat zijn voetzolen ervan jeuken, maar het is niemand op de faculteit opgevallen dat de goede man alles bij elkaar sjoemelde. Zijn eigen collega’s vonden het prima, de studenten waren gedweeë ja-knikkers en ik vrees dat ze af en toe een internationaal congresje hebben gehouden om hun onderzoeksresultaten onderling uit te wisselen.

Ik las dat hij onder andere had lopen jokken over Medjugorje, een dorpje in Bosnië en Herzegovina waar volgens de bewoners de maagd Maria regelmatig verschijnt. Sinds 1981 zou ze zich 35.000 keer hebben vertoond. Vind ik veel. Ik zou, als ik het daar voor het zeggen had, het kraanwater laten controleren op geestverruimende middelen.

Niet iedereen is trouwens zo goedgelovig over dit Bosnische Lourdes. Zelfs de paus twijfelt en de Rooms-Katholieke Kerk erkent het dorpje dan ook niet als officieel bedevaartsoord. Dat maakt de gelovigen trouwens niks uit. Al ruim vijfentwintig miljoen mensen hebben het plaatsje inmiddels bezocht. En die Mart Bax heeft over dit bijzondere plekje dus weer het een en ander verzonnen. Het houdt ons allemaal lekker van de straat.

Maar wel leuk dat het weer in de hoek van Diederik Stapel en Roosje Vonk gebeurt. Op zo’n nattevingerfaculteit.

Men verzint daar dat mensen die veel pindakaas eten meer last hebben van bloeiende viooltjes in hun bloembakken dan mensen die in de zomer marmelade op brood nemen. Die kiezen weer vaker voor een rode auto en een kampeervakantie. En antropologen zoeken uit waarom inheemse volken die veel gierst en zaden eten meer last hebben van galbulten dan pygmeeën die geloven in reïncarnerend plankton. Het komt in een proefschrift, het wordt in koppies gestampt, er worden tentamens over afgenomen en zo galmt de onzin voort. Onschuldig verder. Niemand krijgt er kanker van en oorlogen zullen er niet door uitbreken. Maar dat het oncontroleerbaar gelul is, dat mag duidelijk zijn.

Het feit dat zo’n charlatan jarenlang tegen een riant salaris heeft mogen kakelen zegt genoeg over de onbetrouwbaarheid van de materie. Ik zeg tenminste eerlijk dat ik onzin verkoop en dat het meeste uit mijn duim komt, maar al die sociaal-psychologen en wel of niet westerse antropologen doen of ze iets zinnigs te melden hebben.

Hoop niet dat het verzinnen in de naam Mart zit. Afgelopen week verkondigde zijn naamgenoot Mart Smeets op de televisie om het uur in een of andere trailer voor een programma dat hij een rijk en uitbundig seksleven achter de rug heeft. Hij heeft meer stagiaires besprongen dan Jeroen Pauw. Ik feliciteer mevrouw Smeets met de mazzel dat ze nacht na nacht zoveel ervaring in haar echtelijke sponde heeft. Zij kan zonder Vijftig Tinten Grijs.

Maar ik zit nu al een dag of wat met de bronstige sportpresentator in mijn hoofd. Die dampende kilo’s Mart gaan door mijn dromen. Ik wil over veel nadenken in mijn leven, maar niet over het seksleven van Mart Smeets. En mijn vrouw wil dat helemaal niet. Sinds het televisiespotje heeft ze haar bed in het schuurtje gezet. Uit voorzorg.

Waarom willen mannen boven de vijftig dit soort zielige taal nog uitslaan? Waar ging het mis? Dat vroeg ik me ook af toen ik Ronald Koeman deze week als opvolger van Martine Bijl in een televisiereclame van Hak zag. Hoeveel schadevergoeding krijgt hij hiervoor? BN’ers in een televisiereclame zijn altijd een gruwel, maar dit slaat werkelijk alles. Dit kan je je club en zijn supporters toch niet aandoen?

„De schouders eronder”, bazelde Dijsselbloem.

Waaronder? Nergens onder. Het parlement en de regering speelden hun spelletje behendig en komen er keurig uit. Die hele politiek interesseert niemand nog ene jota. Niks gaat mis. Alles gaat door. Mart Bax en tientallen faculteiten verzinnen de grootste nonsens bij elkaar, Smeets pocht over zijn seksleven en Koeman staat op het veld van de Arena in een rode koolprutje te roeren. Ik kan het niet meer aan en wil weg. Ver en wel zo vlug mogelijk. Ik ga Oad bellen.

Bron: NRC

Dit bericht werd geplaatst in Columns. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

