Voor sommigen gaat het echt niet: één dagje zonder telefoon

Pim van Rossum had tot twee jaar terug een ontzettende drang naar informatie. “Ook naar informatie waar ik persoonlijk niets mee had.” Hij las al het nieuws over bekende Nederlanders op zijn mobiel en volgde Twitter en Facebook continu, tot hij alle berichten van zijn digitale vrienden gelezen had. “Ik was altijd bang dat ik achterliep.”

Niels Markus, interviews Matthijs Keuning / Trouw

Die constante informatiestroom was niet de enige reden dat de 26-jarige Van Rossum een burn-out kreeg, maar zijn digitale rusteloosheid droeg er wel aan bij. Hij werd gedwongen een half jaar niets te doen en ging nadenken hoe mensen bewuster met hun telefoongebruik kunnen omgaan.

Dat leidde tot de ‘Rustdag van het mobieltje’, die vandaag zijn tweede editie beleeft. Deelnemers moeten de hele dag hun mobiele telefoon uitschakelen.

Van Rossum is leraar loopbaan en burgerschapsvorming aan het ROC van Amsterdam. Hij ziet elke dag hoe zijn studenten vergroeid zijn met hun mobieltje. “Vorig jaar deden ongeveer 150 van mijn studenten mee en nadat ik in de media mijn verhaal had gedaan, volgden landelijk zo’n 2000 mensen.”

Onder zijn studenten waren deelnemers die het slechts een paar uur uithielden, omdat het ècht niet ging: een hele dag de telefoon uit. “Op dat moment ga je je wel realiseren wat je mobieltje voor je betekent.”

Hoe onmisbaar de mobiele telefoon ook nog altijd voor hem is, merkte Van Rossum vorig jaar tijdens de ‘rustdag’. “Ik was gevraagd om wat over mijn initiatief te vertellen in de ‘Coen en Sander Show’ op 3FM. Voor de uitzending probeerden ze me te bellen om me te vertellen dat het item toch niet doorging. Daar kwam ik dus pas achter in de studio.”

Mensen rekenen er tegenwoordig ook op dat je altijd bereikbaar bent. Voert Van Rossum een achterhoedegevecht? “Mijn initiatief moet vooral zorgen voor bewustwording. Dat je erachter komt hoe het is om een tijdje niet up-to-date te zijn.”

Lees verder

Dit bericht werd geplaatst in Uit de Media. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

