Mindfulness voor iedereen: HuffPost reageert op TIME-cover

TIME Magazine kwam vorige maand met een nummer over de “Mindfulness Revolution”. De cover van een jonge mediterende vrouw leidde tot enige controverse in boeddhistische kringen. De media blijven een te eenzijdig beeld scheppen van wat mindfulness-meditatie is, aldus The Huffington Post.

De jonge blanke blonde vrouw op de cover van TIME Magazine van januari had je bekend voor kunnen komen. In 2003 kwam TIME al met een soortgelijke cover: een jonge mediterende blanke vrouw bij het coverartikel “The science of meditation”. Kritiek kwam van Joanna Piacenza, webmanager van het magazine Tricycle: The Buddhist Review. “The image of the serene, young white woman closing her eyes and breathing deeply doesn’t come close to telling the whole story of how mindfulness is beginning to transform lives.”

We krijgen niet het hele plaatje
Piacenza vindt het zorgwekkend dat dat blonde, vrouwelijke gezicht van mindfulness in de afgelopen tien jaar niet is veranderd. Er is sprake van een te homogene representatie van mindfulness in de media: het is blijkbaar alleen voor vrouwen, voor blanken, voor mooie, jonge mensen. Piacenza vindt ook dat de TIME-cover eerder een beeld van het westerse christendom dan van het boeddhisme oproept: het mediterende model heeft het hoofd naar boven gericht, alsof ze hemelse zonnestralen probeert op te vangen. De cover houdt zo een blank, jong, slank, westers ideaalbeeld in stand, een beeld waar de geprivilegieerde elite zich in kan herkennen.

Lees verder

Time

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Mindfulness. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s