Emoties en professionaliteit

Studiemiddag Presentiebenadering 21 maart 2014 / Verslag samengesteld door Wim van Kessel en Judith Leest

Werkers in de zorg leren om ‘professioneel’ te handelen. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat ze leren om hun emoties te reguleren, zo niet te parkeren omdat ze zouden storen in de beroeps-uitoefening. Toch zijn er theorieën in de ethiek die onderbouwen dat gevoelens niet zonder meer nutteloos of gevaarlijk zijn. Zorg zou juist beter worden als emoties niet worden genegeerd, maar kritisch onderzocht en vruchtbaar gemaakt voor het geven van goede zorg. Als deze emoties ‘op begrip’ worden gebracht zijn ze een belangwekkende bron van kennis: ze doen begrijpen of aanvoelen wat er voor de ander op het spel staat en wat van waarde is.

Op het presentiecongres in oktober 2013 gaf Désanne van Brederode een prikkelende reflectie op de vraag welke plek emoties in goede zorg moeten hebben. Deze studiemiddag gaan we verder aan de slag met dit thema, vanuit de centrale stelling dat emoties, indien goed bewerkt, de professionaliteit kunnen versterken.

Blok 1: Inleiding, legitimatie en kadering, o.l.v. Andries Baart
Het eerste blok van de studiemiddag besteden we aan een introductie op het thema. Om te beginnen gaan we in op de vraag waarom we, vanuit de presentie, het thema emoties binnen professionaliteit op de agenda zetten. Aan de hand van voorbeelden verkennen we op welke wijze emoties vandaag de dag gestalte krijgen binnen praktijken en opleiding van professionals. Verschillende posities passeren daarbij de revue: van het geheel ‘buiten zetten’ van emoties tot het klakkeloos omarmen van emotionaliteit als onderdeel van professionaliteit of het inzetten van ‘irrelevante’ emoties. Daarbij wordt uiteengezet wat veelgebruikte argumenten zijn bij het al dan niet verwerpen of omarmen van emoties, zoals neutraliteit, rechtvaardigheid (fairness) en zelfbescherming. Kortom, hoe werkt het binnen de mainstream praktijken en wat zijn redenen om hier nog eens grondig over na te denken?

Lees verder: Verslag Emoties en professionaliteit

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Presentiebenadering. Bookmark de permalink .

Een reactie op Emoties en professionaliteit

  1. Pingback: Mindfulness, Presentie en Zingeving | Zinvol Hulpverlenen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s