Hoe prikkeldraad onze wereld verdeelt

Prikkeldraad laat al bijna anderhalve eeuw een spoor van bloed na. Sinds het werd uitgevonden, verdeelt het de mensheid. Een beknopte historie van het duivelse ijzerwaar.

Dirk Wittenberg / De Correspondent

Prikkeldraad is een van de belangrijkste uitvindingen van de moderne tijd.

Daar kwam ik bij toeval achter. Televisiekijkend viel me op hoe vaak prikkeldraad voorbijkwam in nieuwsreportages over crisisgebieden. Geen oorlog, geen demonstratie of dat ijzerwaar dook op. Waar migranten en vermeende terroristen verschenen, werden ze opgeborgen achter prikkeldraad.

En toen ik me in de geschiedenis van prikkeldraad verdiepte, merkte ik dat het vanaf het begin zo was geweest. Dat prikkeldraad altijd al werd gebruikt om levende wezens te scheiden, eerst dieren, later mensen. Het maakte een einde aan het Wilde Westen. Het speelde een hoofdrol in de Eerste Wereldoorlog. Het ontpopte zich tot hét symbool van het totalitarisme, met dank aan Adolf Hitler en Joseph Stalin. Anno 2015 dient het als instrument van economische apartheid. Het scheidt de mensheid in zij die binnen mogen en zij die buiten staan.

De afgelopen twee jaar werkte ik aan een boek over prikkeldraad, dat begin september verschijnt. Daarvoor reisde ik naar de Verenigde Staten, Bangladesh, Zuid-Afrika, België, Spanje en Marokko. Ook fietste ik door Nederland, om vast te stellen dat prikkeldraad hier nooit ver weg is. We zijn net zo geconditioneerd als koeien: we zijn eraan gewend geraakt. Het valt niet op. We kijken er dwars doorheen.

Lees verder

Dit bericht werd geplaatst in Interessant. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

