Psychologisch onderzoek valt vaak niet te repliceren

Als psychologen onderzoeken van andere psychologen overdoen, blijkt de uitkomst in meer dan de helft van de gevallen anders. In het wetenschappelijk tijdschrift Science publiceerden 270 wetenschappers hun resultaten naar de repliceerbaarheid van 100 onderzoeken.

Joke Wilking / Trouw

Repliceren betekent dat onderzoekers op een andere plek dan waar het eerdere onderzoek plaatsvond, onder dezelfde omstandigheden, het onderzoek herhalen.

Dat percentage is veel te groot, vindt Kai Jonas, een van de onderzoekers van de universiteit van Amsterdam, die aan het grootschalige onderzoek meedeed. “We zouden een veel hogere repliceerbaarheid moeten verwachten”, zegt Jonas. “En dat is mogelijk als onderzoeksvoorstellen duidelijk op schrift worden gesteld zodat de methode voor iedereen inzichtelijk is. Op die manier kun je makkelijker checken hoe onderzoek is gedaan, en wordt ook voorkomen dat onderzoeken achteraf cosmetisch mooi worden gemaakt.”

Het onderzoek

De 270 onderzoekers pikten uit de belangrijkste wetenschappelijke psychologische tijdschriften van het jaar 2008 willekeurig 100 onderzoeken, en verdeelden ze onderling. Jonas geeft een voorbeeld hoe het repliceren van een van de onderzoeken in zijn werk ging. Aan de Stanford Universiteit in de Verenigde Staten werd het ‘sociale referentie effect’ onderzocht waarbij toeschouwers naar een donkere jongen kijken als een blanke jongeman een licht racistische opmerking maakt in het bijzijn van die donkere jongen.

In Nederland aan de Universiteit van Amsterdam herhaalde Jonas exact dat onderzoek, maar de uitkomsten bleken anders. “Het onderzoek was dus eerst niet te repliceren”, zegt Jonas. Dat komt volgens hem niet omdat het onderzoek niet goed gedaan was, maar omdat de context verschilde. “De studenten in de Verenigde Staten zaten in een competitieve omgeving, dat was niet het geval bij de Nederlandse studenten. Herhaalden we het onderzoek binnen een vergelijkbare omgeving, dan kwamen de uitkomsten wel overeen.”

Lees verder

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Interessant. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s