Wat er met je hoofd gebeurt als je het lichaam vergeet

Steeds meer mensen kampen met een burn-out. Een verklaring daarvoor vond ik in de vervreemding van ons lichaam. Hoe zorgen we er dan voor dat ons lichaam geen hoofdpijndossier meer wordt?

Bregje Hofstede / De Correspondent

Nooit eerder hebben we zo weinig met onze handen en zoveel met ons hoofd gewerkt. Soms lijkt het alsof ons lichaam voornamelijk dient als de woning van ons brein.

Maar van een instrument waarvan de aanwezigheid weleens vergeten wordt zolang het goed werkt, heeft het lichaam zich de laatste jaren ontwikkeld tot een steeds zichtbaarder onderwerp. Kwaliteitskranten besteden hele katernen aan de nieuwe voedingswijzer, hun boekenbijlagen staan vol met populairwetenschappelijke titels over de gedragsbepalende rol van brein of darmen en op straat struikel je over de superfoods, yogascholen en vitaminewinkels, terwijl je links en rechts wordt ingehaald door mensen die middels de iPhone om de bovenarm hun zwoegende lijven monitoren.

Toch heb ik het gevoel dat al die dingen niet per se betekenen dat we steeds beter omgaan met ons lichaam. Ik denk zelfs dat we er steeds meer van vervreemden.

Dat ik over deze vervreemding wil schrijven, komt door de burn-out die ik op mijn 24ste kreeg. Mijn lichaam, dat jarenlang zonder morren mijn brein had rondgedragen en gehoorzaamd, ging in staking. Deze sabotage noopte me tot een tumultueuze herontdekking van mijn lichaam, waarvan ik hier in drie delen de kroniek presenteer.

De leidende vragen: Het lichaam als hoofdpijndossier, kan dat ook anders? Is er iets in onze collectieve houding ten opzichte van het lichaam dat het opbranden van onze geest in de hand werkt? En wat betekent de ‘comeback’ van het lichaam eigenlijk?

Lees verder

Dit bericht werd geplaatst in Uit de Media. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

