‘Mijn hoofd zo vol met werk dat ik niet meer kon slapen’

Net aan je baan begonnen en slaapproblemen? Je bent niet de enige. Ruim 40 procent van de jonge starters slaapt niet goed of zelfs slecht. Dat is slechter dan werknemers in andere leeftijdsgroepen. Anne (27), Michelle (24) en Kim (24) kunnen daarover meepraten.

“Ik heb een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel bij mijn werk en daardoor slaap ik niet goed”, zegt Anne. Ze werkt sinds anderhalf jaar bij een consultancybureau en is vanaf april interim-directeur van twee scholen voor speciaal onderwijs. “Als ik m’n ogen dichtdoe zie ik het gezicht van iedereen voor me en voer ik de gesprekken van die dag nog een keer in m’n hoofd.”

Overdag heb ik hartkloppingen en ’s nachts word ik wakker van nachtmerries.

Anne: “Ik heb een behoorlijk zware functie voor mijn leeftijd. De scholen zijn aan het reorganiseren, waardoor veel medewerkers hoopvol naar mij kijken voor een oplossing. Ik ben onzeker of ik het allemaal wel goed doe. Maar gelukkig krijg ik vanuit mijn bedrijf veel complimenten en die bevestiging is fijn.”

Toch voelt Anne dagelijks de stress in haar lijf: “Overdag heb ik hartkloppingen en ’s nachts word ik wakker van nachtmerries. Door de moeheid ben ik dan weer sneller gepikeerd.”

In het onderzoek van Arboned is gekeken naar een mogelijke oorzaak van zulke slaapproblemen. Daar kwam uit dat er een belangrijke relatie is tussen stress en vermoeidheid. “Als je stress hebt slaap je slechter, maar als je slecht slaapt ben je ook gevoeliger voor stress”, zegt onderzoekster Dr. Anna Geraedts.

Lees verder

Dit bericht werd geplaatst in Uit de Media. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

